Kernwaarden: een ijzersterk kompas voor bedrijven

Om te navigeren op zee werd er vroeger gebruik gemaakt van het kompas. Het bepalen van kernwaarden is voor bedrijven als dat ouderwetse kompas. Kernwaarden geven een organisatie richting zodat ze in een rechte lijn op haar doel af kan stevenen. Maar wat zijn kernwaarden precies en waarom zijn ze zo cruciaal voor bedrijven? In deze blog duiken we in de uitgestrekte oceaan van kernwaarden.
 
Wat zijn kernwaarden?

Kernwaarden zijn de fundamentele overtuigingen en principes die de cultuur en identiteit van een bedrijf vormen. Hierdoor leiden ze de beslissingen en gedragingen van de leiders en medewerkers van het bedrijf.

 

Waarom zijn kernwaarden belangrijk?

Eén van de belangrijkste redenen waarom het vaststellen van kernwaarden zo belangrijk is voor bedrijven, is dat het een duidelijke richting en focus biedt. Ze helpen bij het definiëren van de identiteit van het bedrijf en stellen medewerkers in staat om zich te concentreren op wat echt belangrijk is.

Zoals we al zeiden, spelen kernwaarden een cruciale rol bij het vormen van de bedrijfscultuur. Wanneer medewerkers zich kunnen identificeren met de kernwaarden van een bedrijf, ontstaat een gevoel van verbondenheid en betrokkenheid. Dit versterkt de teamgeest en bevordert samenwerking, wat op zijn beurt de algehele prestaties en het welzijn van het bedrijf ten goede komt.

Een ander belangrijk voordeel van het hebben van kernwaarden is dat ze dienen als een leidraad voor besluitvorming op alle niveaus van de organisatie. Of het nu gaat om strategische keuzes, operationele beslissingen of interpersoonlijke interacties, kernwaarden bieden een kader waarmee elke beslissing kan worden beoordeeld. Dit helpt bij het waarborgen van consistentie en integriteit binnen het bedrijf.

 

Hoe bepaal je kernwaarden?

En dan nu de meest belangrijke vraag, hoe bepaal je nu exact wat de kernwaarden van jouw organisatie zijn? Daar hebben we een aantal stappen voor:

  1. Reflecteer op je missie, visie en doelen.
  2. Kijk door de ogen van belanghebbenden, hun perspectieven kunnen namelijk waardevolle inzichten bieden.
  3. Kies specifieke en authentieke kernwaarden die echt passen bij je bedrijf.
  4. Neem de tijd en evalueer en verfijn je gekozen kernwaarden.

Kom regelmatig terug bij je gekozen kernwaarden. Bedrijven leven en groeien. Het is daarom belangrijk dat je kernwaarden blijven passen bij de organisatie en wanneer dit niet het geval is, er nieuwe kernwaarden worden ontwikkeld of de koers moet worden aangepast.

 

Wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie?

Wil je graag aan de slag met de kernwaarden van jouw organisatie, maar weet je niet waar je moet starten? Neem dan contact op met ons team voor een strategische brainstormsessie. Samen overlopen we jouw missie, visie en doelen en kijken we naar wat jij en jouw medewerkers belangrijk vinden. Je kunt ons elke werkdag telefonisch bereiken tussen 9.00 en 17.00 uur op het telefoonnummer +31 6 53969032 of 24/7 via info@franklysocial.nl.

→ Alvast zelf aan de slag? Download onze kernwaarden worksheet en start met verkennen.

Blog delen:

Gerelateerde Blogs

Het gebruik van AI in social media marketing

Ondertussen hebben we allemaal van kunstmatige intelligentie (AI) en de bekendste AI-bot, ChatGPT, gehoord. Studenten maken er massaal gebruik van ter ondersteuning van hun schoolwerk, de medische sector heeft AI op allerlei innovatieve manieren weten toe te passen en ook in de wereld van de digitale marketing kijken we onze ogen uit naar alle mogelijkheden die AI biedt.

Lees meer